Nieuws

Compensatieregeling kosten eHerkenning

Doet u aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk, het nieuwe portaal voor ondernemers? Dan hebt u DigiD of eHerkenning nodig om in te loggen. eHerkenning is niet gratis. Daarom komt er een compensatieregeling.

Alle organisaties die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruikmaken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Zij kunnen aangifte doen met DigiD.

De regeling compenseert 1 eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie is op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U regelt dit bij 1 van de erkende leveranciers. Ook als u al een inlogmiddel hebt en deze om wilt laten zetten. Er wordt ongeveer € 24 vergoed: de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Vanaf augustus kunt u de vergoeding online aanvragen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, rvo.nl.

Compensatie voor organisaties die zich niet in het Handelsregister kunnen inschrijven

Deed u loonaangifte of aangifte vennootschapsbelasting via het oude portaal voor ondernemers van de Belastingdienst? En kunt u zich niet in het Handelsregister inschrijven en daarom geen eHerkenning aanschaffen? Dan moet u voorlopig aangifte doen via een softwarepakket of intermediair. Ook dan hebt u recht op compensatie. Komt u in aanmerking voor deze compensatie? Dan informeren wij u binnenkort verder over deze regeling.

Uitstelregeling loonaangifte verlengd

Hebt u vanwege de invoering van eHerkenning tot 1 juli 2020 uitstel gekregen voor het doen en betalen van de loonaangiften? En hebt u ook daadwerkelijk nog geen aangifte over een tijdvak in 2020 gedaan? Dan wordt het uitstel automatisch verlengd tot 1 augustus 2020. Zo hebt u extra tijd voor de aanschaf van eHerkenning.

Hebt u uitstel tot 1 juli 2020, maar al aangifte gedaan over een tijdvak in 2020? Dan wordt het uitstel niet verder verlengd. Zorg ervoor dat u vóór 1 juli uw aangiften indient en betaalt voor tijdvakken met een uiterste aangiftedatum voor 1 juli 2020.

 

bron: www.belastingdienst.nl

Verder lezen

Verlaging gebruikelijk loon DGA vanwege coronacrisis toegestaan

Als de coronacrisis grote gevolgen heeft voor de omzet en liquiditeit van een bv, mogen de bv en aanmerkelijkbelanghouder gedurende 2020 tijdelijk een lager maandloon afspreken. Dit meldt het Forum Fiscaal Dienstverleners. 

Aan het einde van het jaar stelt de bv het gebruikelijk jaarloon voor 2020 vast en vermeldt dit in de aangifte loonheffingen.

Voor een aanmerkelijkbelanghouder (ab-houder) mag het gebruikelijk loon voor 2020 dus achteraf worden bepaald. Dan is duidelijker wat de impact is van de coronacrisis op de bv. Loon dat de ab-houder al genoten heeft over verstreken perioden in 2020, kan niet teruggedraaid worden. De bv en ab-houder kunnen alleen over toekomstige maanden in 2020 het loon verlagen.

Verlaging in aangiften loonheffingen

Bij verlaging van het maandloon dient in de aangiften loonheffingen het loon dat de ab-houder heeft genoten te worden vermeld, inclusief het eventuele loon in natura (bijvoorbeeld privégebruik auto). Uiterlijk aan het einde van het kalenderjaar of op het moment waarop de dienstbetrekking eindigt, dient te worden bepaald wat het gebruikelijk loon voor het jaar 2020 is. Als de bv te weinig loon heeft betaald, moet de bv het verschil als loon aangeven en daarover loonheffingen berekenen.

Verzoek om vooroverleg hoeft niet
De bv en ab-houder mogen een tijdelijk lager loon overeenkomen. Daar is geen verzoek om instemming van of vooroverleg met de Belastingdienst voor nodig. 

Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners op LinkedIn. (overgenomen van www.accountantweek.nl)

Verder lezen

Bijzonder uitstel Belastingdienst

Het is mogelijk bijzonder uitstel van betaling met een online formulier aan te vragen. Dit meldt de Belastingdienst.

Ook is het mogelijk om automatisch in 1 keer uitstel voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen aan te vragen. Of het ook kan voor andere belastingaanslagen, is nu nog niet bekend.

Het formulier kan met behulp van DigiD worden ingevuld. Dit geldt zowel voor eenmanszaken en zzp’ers als voor ondernemingen met rechtspersoonlijkheid. In het laatste geval kan de werknemer of fiscaal dienstverlener met zijn eigen DigiD inloggen. Het DigiD zal verder niet worden gebruikt en niet worden opgeslagen. Op het formulier moet een RSIN of BSN worden ingevuld. Van die gegevens zal voor het uitstek worden uitgegaan.
Wat gebeurt er na ontvangst van het verzoek

De Belastingdienst verwerkt het verzoek zo snel mogelijk. Men mag de betaling van deze belastingaanslagen 3 maanden uitstellen. Krijgt u in de tussentijd nieuwe belastingaanslagen? Ook voor die nieuwe belastingaanslagen geldt de bovenstaande termijn waarvoor de Belastingdienst de invordering stillegt, Het is niet nodig voor elke belastingaanslag apart uitstel te vragen.
Boetes

Het kan zijn dat men een boete krijgt als de aangifte omzetbelasting of loonheffingen niet op tijd betaald wordt vanwege de coronacrisis. Dan draait de Belastingdienst deze boete automatisch terug. Vanaf welk moment dit gebeurt, is nu nog niet duidelijk. Het is niet nodig om deze boete te betalen en het is ook niet nodig om een bezwaarschrift te versturen.
Schriftelijke ontvangstbevestiging

De Belastingdienst stuurt een schriftelijke ontvangstbevestiging van het verzoek. Maar omdat de Belastingdienst heel veel aanvragen verwacht, kan dat enige tijd duren.
Let op!

Blijf wel op tijd aangifte doen. Alleen dan is het aanvragen van uitstel van betaling mogelijk.
Schriftelijk bijzonder uitstel van betaling aanvragen

Schriftelijk bijzonder uitstel van betaling aanvragen voor 3 maanden kan ook. Stuur daarvoor een brief aan de Belastingdienst met het verzoek om uitstel van betaling en geef aan dat door de uitbraak van corona er betalingsproblemen zijn.

Stuur het verzoek om uitstel met motivering naar:

Belastingdienst
Postbus 100
6400 AC Heerlen

De Belastingdienst behandelt het schriftelijk verzoek om uitstel van betaling op dezelfde manier als een online verzoek.

Meer informatie: Belastingdienst, 1 april 2020

 

bron: Taxence.nl
Verder lezen

Bijstand voor zelfstandigen (Tozo)

Update Bijstand voor zelfstandigen (Tozo)

Voor de bijstand voor zelfstandigen vanwege het coronavirus heeft het Rijk een nieuwe regeling gemaakt: de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers). Ben je financieel in de knel gekomen vanwege het coronavirus en heb je financiële ondersteuning nodig, dan kun je bij de gemeente waarin je woont ondersteuning aanvragen. Er gelden de volgende eisen:

  • Je bent vóór 1 januari 2020 gestart met je bedrijf (inschrijving KvK)
  • Je werkt meer dan 1.225 uur per jaar in je bedrijf (ca. 25 uur per week)
  • Je bent 18 jaar of ouder en niet met pensioen;
  • Je woont en verblijft rechtmatig in Nederland;
  • Je bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld;
  • Je bedrijf of zelfstandig beroep oefen je in Nederland uit;
  • Je voldoet aan de wettelijke vereisten voor de uitoefening van je eigen bedrijf (zoals inschrijving Handelsregister KvK).

De aanvraag kan met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020 worden aangevraagd, als je al op 1 maart jl. in de financiële problemen bent gekomen door de Corona-maatregelen.

De inkomensondersteuning geldt voor maximaal 3 maanden en hoef je niet terug te betalen. Daarnaast kun je een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van maximaal € 10.517,–. De lening moet je wel terugbetalen. Het rentepercentage is nog niet bekend maar zal in ieder geval lager liggen dan de 8% die voor de Bbz geldt.

De Tozo-regeling geldt tot 1 juni 2020. Dus ook als je pas in mei a.s. in financiële problemen komt, kun je nog een aanvraag indienen.

Het streven van de gemeenten is om binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag je te laten weten of je voor de regeling in aanmerking komt. Lukt dat niet, dan kan de gemeente een voorschot geven.

bron: coronaregelingen.nl
Verder lezen

Kunt u uw belasting niet meer betalen door de Coronavirus? Vraag dan de belastingdienst om bijzonder uitstel van betaling.

Uitstel van betaling kan voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen. U kunt dit doen door middel van het sturen van een brief aan de Belastingdienst waarin u uitlegt hoe uw onderneming door de uitbraak van het Coronavirus in de betalingsproblemen is gekomen.

Nadat het verzoek is ontvangen stopt de Belastingdienst met invorderingsmaatregelen en wordt er automatisch drie maanden uitstel van betaling verleend. Voor betalingsuitstel van de eerste drie maanden is geen verklaring van een derde deskundige (bijvoorbeeld een accountant of brancheorganisatie) vereist. Er kan ook voor een langere termijn uitstel van betaling worden aangevraagd. De Belastingdienst zal dan vragen om aanvullende informatie aan te leveren (eventueel een verklaring van een derde deskundige).

Om bestuurdersaansprakelijkheid te voorkomen moet u ook melden dat u niet meer in staat bent om belastingen en/of (pensioen)premies te voldoen bij de Belastingdienst en/of het bedrijfspensioenfonds via dit formulier.

De melding moet binnen twee weken worden gedaan nadat de belastingen of premies betaald hadden moeten worden. Bij niet tijdige melding wordt vermoed dat er sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur en kan de Belastingdienst het bestuur hoofdelijk aansprakelijk stellen voor het niet betalen van de belastingen en premies.

bron: accountantweek.nl
Verder lezen